בס"ד

סעיף 80 א' - פיצוי בגין הוצאות משפט: כדאי לדעת

למרות שמרבית ההכרעות בבית המשפט מסתיימות בהרשעתם של הנאשמים (בכל המדובר בפלילים, בדרך כלל) ישנם גם מקרים בהם הנאשם יוצא זכאי. מקרים אלה לא רבים, חריגים אפילו, אך יחד עם זאת, בהתאם להוראות חוק פיצוי בגין הוצאות משפט, הוא זכאי לקבל פיצוי הן עבור התקופה שבה שהה במעצב והן עבור הוצאות הגנתו,

כלומר, ההוצאות בגין סיוע של עורך דין המתמחה בפלילים. פיצוי זה הינו לפי סעיף 80 א' – פיצוי בגין הוצאות משפט.

כיצד נקבע גובה הפיצוי

סעיף 80 א' – פיצוי בגין הוצאות משפט הוא זה הקובע את גובהו של הפיצוי שיינתן לחשוב שזוכה בבית המשפט עבור התקופה שבה שהה במעצר, יחד עם זאת, ההחזר עבור הוצאות המשפט נקבעות בהתאם לקבלות המוכיחות את גובה הסכום שהוקדש לטובת המשפט עצמו. קבלות אלו מועברות לבית המשפט על ידי הסניגור ורק לאחר קבלתן יוכל לפסוק באשר לגובה הפיצוי הסופי.

באילו מצבים ניתן הפיצוי

על פי סעיף 80 א' – פיצוי בגין הוצאות משפט ניתן במקרים בהם לא היה מקום להעמיד את הנאשם לדין, כלומר, לא היה בסיס לאשמה וגם במקרים בהם ישנן נסיבות אחרות, המצדיקות את קבלת הפיצוי. הסיבה השנייה מתבססת על חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובשל היותה עמומה מדי, יכול בית המשפט להתייחס אליה על פי שיקול דעתו ובהתאם לפרמטרים שונים לקבוע מה יהיה גובה הפיצוי.

הפרמטרים, או השיקולים הנלקחים בחשבון במצבים אלה יכולים להיות התנהגותה של המשטרה ו/או התנהגותה של התביעה, שתיקתו של הנאשם בחקירתו (שבמקרים מסוימים תפחית את גובה הפיצוי במקרה של זיכויו) וגם שקרים הנאמרים על ידו. גם רשלנותה של המשטרה או התנהגותה בחוסר תום לב יכולים להשפיע על כך וגם מצב של זיכוי טכני או התנהגות לא תקינה מטעם עדיו של הנאשם או התנהגותו הלא תקינה של הנאשם עצמו במהלך ההליך כולו. בכל מקרה, חשוב מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין, המתמחה בפלילים, במקרה של זיכוי כדי לבחון את האפשרויות העומדות לרשותו של המזוכה ואת הפיצוי המגיע לו.

פרטי התקשרות

משרד:  03-6566667