בס"ד

שחיתות ועבירות שוחד

שוחד, שחיתות , שוחד, שחיתות... .  כך, מידי יום ביומו אנו שומעים בישראל מעל גלי האתר ובכותרות גדולות בעיתונים  על שחיתות ציבורית ועבירות שוחד – קבלה ומתן טובות הנאה ושירבוב שמות בעלי עסקים, אנשי ציבור, פוליטקאים ואחרים. הנגע איננו מתמקד בארץ הקודש, הוא שכיח ומוכר בעולם כולו.

שחיתות ציבורית מתגלמת במגוון צורות ודרכים בין היתר העדפת מקורבים ונפוטיזם - מינוי בני משפחה למשרות נחשקות. בראש מעשי השחיתות יש את המעילה בכספי ציבור ועבירת השוחד בדרך של הבטחה או מתן יתרון והעדפה לא ראויה או תמורה כספית בעד מעשה או אי מעשה.

מאז ומתמיד נהגו בני האדם  בדרך של מתן וקבלת שוחד אשר הוביל לשחיתות ציבורית. מסופר שבתקופת המכבים בשנת 170 לפני הספירה, היה כהן גדול בשם חוניו השלישי  שהשלטון היהודי בירושלים היה באחריותו. יאסון, אחיו של חניו הכהן הגדול,  שיחד את המלך אנטיוכוס הרביעי, והציע לו תשלום של כסף רב  תמורת מינויו לכהן גדול במקום אחיו, ולהעביר אליו את השליטה על יהודה. בנוסף הבטיח יאסון לאנטיוכוס שמרגע קבלת התפקיד, יעלה את תשלומי המס  על יהודה ובכך יגדיל את הכנסותיו של אנטיוכוס. ואכן, תמורת השוחד שציע יאסון לאנטיוכוס הוא נעתר לבקשתו של יאסון ומינה אותו לכהן גדול השולט על כל יהודה שבירתה ירושלים.

שחיתות יכולה ללבוש פנים רבות, אולם כולן כרוכות בשימוש בתפקיד הציבורי או פרטי לתועלת האישית. טובת הנאה כשוחד איננו בהיכרח על ידי תשלום בכסף או שווה כסף, אלא  יכול להיות על ידי  הפעלת מרות, ניצול מעמד, פתיחת דלתות של בעל תפקיד ציבורי למשחד, או באמצעות השפעה וניצול כוחו של המשוחד. לעיתים התמורה איננה מידית אלא צופה פני עתיד,  מבחינת "שלח לחמך על פני המים כי ברוב הימים תמצאנו".

אחד המכשולים העיקריים לפיתוח כלכלי, פוליטי וחברתי הוא נושא השחיתות. השחיתות מפחיתה את היעילות ומגבירה את אי-השוויון. על פי ההערכות, מחיר השחיתות עולה על 5 אחוז מן התוצר העולמי, ונאמד על כ- 6.2 טריליון דולר. מתוכם,  כטריליון דולר משולמים כל שנה בדרך של שוחד. ולכן, רוב המשקיעים נמנעים להשקיע את הונם במדינות הנתפשות כמושחתות.

כבוד נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט מאיר שמגר, קבע באחד מפסקי הדין,  כי השוחד מהווה כרסום של ממש באימון שרוכש הציבור במערכות הציבוריות שנועדו לשרת את האזרח בשקיפות ובנאמנות. השוחד מעכיר את האוירה הציבורית ועלול לטעת אכזבה ותסכול בליבם של אזרחים. לדעתו של שמגר, בגין הפרת אמון באמצעות קבלת שוחד וניצול מעמדו של עובד הציבור, חייבת להיות ענישה מרתיעה. 

בשל הפגיעה באימון הציבור ובמערכת הציבורית, עבירת שוחד נחשבת כעבירה פלילית חמורה ביותר. לפי סעיף 290 לחוק העונשין 77, עובד ציבור הממלא תפקיד ציבורי  או עובד בתאגיד הנותן שירות לציבור, המקבל טובת הנאה  בין אם כסף או שווה כסף ובכל אמצעי אחר או כל טובת הנאה אחרת, בתמורה להפעיל כוח או מרות או השפעה מתוקף תפקידו ומעמדו הציבורי כגון מתן שירות מיוחד או אי עשיית פעולה או סטייה ממילוי התפקיד, עובר על עבירת השוחד.   העונש הצפוי למקבל השוחד 10 שנות מאסר, ולנותן השוחד צפוי  עונש של  7 שנות מאסר. 

בתורת ישראל ישנם שני פסוקים המתייחסים לעבירת השוחד. בספר שמות - פרשת  משפטים, בנוגע ליחסים של בין אדם לחבירו, בין יתר המצוות שמוסר ה' למשה במעמד הר סיני, קיים האיסור של לקיחת שוחד - "ושוחד לא תיקח, כי שוחד יעור פקחים ויסלף דברי צדיקים". גם בספר דברים – פרשת שופטים, משה רבינו, טרם מותו,  נותן תזכורת לבני ישראל על המצוות והחוקים שנצטוו על ידי ה', ביניהם איסור הטיית משפט ולקיחת שוחד – "לא תטה משפט, לא תכיר פנים ולא תיקח שוחד כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים".   ההיגיון באיסור קבלת שוחד,  מתוך חשש להטיית משפט ועל ידי כך יחרץ גורלו של אדם למוות על אף היותו חף מפשע או לעושק עני.  על אף העדר האיסור המפורש בתורה כלפי נותן השוחד, על פי ההלכה גם הנותן עובר על העבירה "משום בפני עיוור לא תיתן מכשול". ובכל זאת, בתקופות מסוימות בגולה,  נהגו יהודים לתת שוחד לשופטים, ששפטו יהודים שנתבעו על ידי גויים, מתוך חשש שיטו את המשפט בשל יהדותם.  

שוחד כרוך במעשה, בהצעה, בהבטחה, או מתן יתרון למשתתפים "במגרש משחקים"  עם הרכב  אנשים שאינם ראויים או מתאימים  לנהל ולשמש בתפקידים מסויימים בעלי צרכים ודרישות מיוחדות וכפועל יוצא מתקבלות  החלטות שגויות והסטת כספים, מענקים ותקציבים, שמיועדים לחינוך, ביטחון, בריאות ורווחה לצרכים בלתי הוגנים ולא לייעודם.

שחיתות ושוחד  יוצרים משוואה לא שיוויונית עבור חברות ועסקים שמתנהלים בהגינות. הם פוגעים באופן נחרץ ועמוק במרקם החברתי של  אזרחי המדינה, הם גורמים למשל, למוצרים פגומים ומסוכנים  שאינן עומדים בתקנים הנדרשים לחדור לשוק הצרכני ולהימכר.

ההתעניינות הרבה של הציבור בעבירות השוחד והשחיתות הציבורית  נובעת מהרצון העז והצורך לשמור באדיקות על טוהר המידות של עובדי הציבור. אחרת תתרחש פגיעה בדמוקרטיה ובמדינה,  והאזרח יאבד את אמונו במערכת הציבורית.

הכותב: אורי דרשן הכהן  עורך דין ומגשר בישראל, בעל השכלה אקדמית  בתחומים:  LL.Bתואר ראשון משפטיםB.A - תואר ראשון במנהל עסקים,M.A   - תואר שני בפילוסופיה יהודית.  בעלים של משרד עורכי דין מכובד בישראל - בפתח תקווה. לשאלות  ניתן ליצור קשר עם עו"ד דרשן הכהן  בטלפון מס': 03-656-6667, פקס: 03-656-6668, טלפון נייד מס': 050-6684224, פייסבוק: אורי דרשן הכהן -f.                                     דוא"ל:   e-mail:  This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.    כתובת האתר:  www.darshan-law.co.il

פרטי התקשרות

 משרד:  03-6566667   
  
נייד: 050-6684224 

  פקס: 03-6566668 

  טל' חו"ל: 440-2221 (321) 1 +

  uri@darshan-law.co.il

  עקבו אחרינו בפייסבוק

 

כתובתינו: אודם 11, פתח תקווה