בס"ד

ספסרות בכרטיסי מופעים וספורט

חודש דצמבר 1994, ביקרתי לראשונה בארצות הברית. לא מעט פרסומות כיכבו בתקשורת בלוס אנג'לס,  אודות מופע היאבקות W.W.F שהייתה מאוד פופולרית אז, ואופן מכירת כרטיסי הכניסה  למופע. יצאנו לצפות במופע. בטרם הגענו לעמדת הקופות, פגשנו בחוץ לא מעט אנשים שהציעו כרטיסים במחירים מופקעים השונים מאלה הנקובים על גב הכרטיס. פעולה זו נקראת בעגה העממית והמשפטית "ספסרות" בכרטיסי המופע.

ספסרות היא התנהגות של רכישה מוקדמת של מוצר ( המוצרים השכיחים  והמוכרים ביותר הם כרטיסים למשחקים ומופעים), בעלות קבועה ונמוכה יחסית , וברגע שפוחת ההיצע ואוזלים הכרטיסים בקופות, מתבצעת מכירת המוצר / הכרטיס במחיר מופקע לכל המרבה המחיר,  ויקר בהרבה יותר מעלותו במקור, אף במאות אחוזים.

עולם כמנהגו נוהג. גם בישראל מתחולל השוק השחור והסחר בכרטיסים למופעים ומשחקי ספורט במחירים מופקעים על ידי מאכרים - ספסרים.  בעונת הקיץ הקרובה תהה תקופת הפריחה של הספסרים. אומנים רבים מחו"ל יגיעו הנה ארצה  לישראל, כמו ג'סטין ביבר, פול יאנג, בריטני ספירס, רוד סטיוארט וטובים אחרים, כמות הכרטיסים מן הסתם מוגבלת בשל מחסור במקום, מאורע  הקורא לספסרים להתחיל  בעבודה, לרכוש במכירה מוקדמת ומוזלת כמות רבה של כרטיסים, ולמכור בעלות מופרזת של מאות אחוזי רווח שיניב להם הכנסות גבוהות.

אם נודה על האמת, בישראל, בשנים האחרונות, התופעה איננה מורחבת ולא בממדים כל כך גבוהים. בעבר הרחוק התופעה הייתה יותר בולטת. בכל משחק כדורגל אטרקטיבי - בעלת חשיבות גבוהה או מופע של אומן מוכר או ידוע, ניתן היה למצוא בפינה אפלה אדם שמציע כרטיס במחיר אחר ממחירו המקורי. וגם אז משטרת ישראל הייתה נותנת מענה מידי. התייחסות המשטרה לתופעה הייתה בחומרה רבה, והמבצעים הוגדרו עברייני ההונאה.  השיטה עבדה באופן הבא: "הספסר" רוכש כמות כרטיסים למשחק כדורגל בעלות של כ 15 ₪ ומציע למכירה בעלות של כ- 25 ₪ לכרטיס או שני כרטיסים ב- 50 ₪. דוגמה אחרת, "הספסר" רוכש כרטיס למופע של אומן מחו"ל בעלות של כ- 80 ₪ ומוכר לאחר ב- 150-200 ₪. בימינו אנו, מחיר כרטיס למשחק כדורגל  נע בין 50-100 ₪ וכרטיס למופע נע בין 300  ל- 800 ש"ח ויותר, כך שלספסרים קשה לעמוד בתחרות מול המפיצים הרשמיים,  אשר עלו והעפילו על כל המתחרים והספסרים. השיטה והתופעה זהים גם באתרי האינטרנט שאינם בוחלים ומגזימים בעלויות הכרטיסים של משחקים ומופעים בישראל ובחו"ל.

בארצות הברית הספסרות אסורה בהחלט. אולם האיסור אינו מונע מבעד העוסקים במלאכה להמשיך ולנסות למכור בשוק השחור  כרטיסים למופעים ומשחקי כדורסל, בגלוי וללא חשש, אפילו בסמוך לקופות הרשמיים, ובמחירים מופקעים, לעיתים פי 300 אחוז מהמחיר המקורי.

בישראל העיסוק בספסרות הוא אסור - בניגוד לחוק העונשין, וטומן בחובו סנקציה פלילית. וזה לשון החוק: "העוסק במכירת כרטיסים למופע במחיר העולה על המחיר הנקוב בהם, דינו - הקנס האמור בסעיף 61(א)(4). הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על מי שרשאי לפי חוק רישוי עסקים,
התשכ"ח - 1968, למכור כרטיסים לעינוג ציבורי כמשמעותו באותו חוק. המוכר כרטיס למופע במחיר העולה על המחיר הנקוב בו, תוך שהוא עובר עבירה, דינו, נוסף על העונש הקבוע לעבירה - הקנס האמור בסעיף 61(א)(4). "מופע" - מופע בתחום הספורט, הנגינה, השירה, המחול, הדרמה, הקולנוע או בתחום אחר של הבידור או האמנות; "עבירה" - עבירה מסוג עוון לפי כל חוק".
לאמור, מלבד קנס כספי ניתן להטיל על עובר העבירה של ספסרות, עונש מאסר של עד 3 שנים. לרוב מתלווה לעבירה הספציפית עבירות נוספות, כגון: מסירת "עדות סותרת" בה מסתבכים בחקירתם מרבית החשודים בעבירת ספסרות. העונש על עבירה זו הוא עד חמש שנות מאסר. עבירה נוספת שבאה בדרך כלל בצמוד לעבירת הספסרות, זאת עבירת ההונאה. העונש על עובר העבירה זו הוא,  עד שלוש שנות מאסר.

התורה, ספר ויקרא - פרשת בהר, אוסרת ומגנה התנהגותם של ספסרים, ומנחה את האדם כיצד עליו לנהוג כלפי זולתו בעסקי ממון, ושאין ראוי להונות אדם גם לא באופן של לקיחת ממון מאדם בדרך שקר ותרמית, שמשמעותו גזל.  עסקת מכר תיערך בהתאם לעלות המוצר ביושר והגינות ולא במחיר מופקע. וכך נכתב: "וכי תמכרו ממכר לעמיתך, או קנה מיד עמיתך, אל תונו איש את אחיו".  הגמרא רואה בעסקי מכר מעין אלה, סוג של הונאת ממון שמשמעותו גזל. ומסבירה, איסור הונאת ממון חל כאשר המוכר מרוויח רווח לא הוגן - יותר משישית מהעסקה.  בהלכה, נפסק על ידי הרמב"ם, חייבים להעמיד שוטרים בכל מדינה ומדינה... וכל מי שמפקיע את השער ומוכר ביוקר, מכים אותו, וכופים עליו למכור בשער השוק.

במובן מסוים ספסרות היא התנהגות כלכלית. בעולם המודרני ישנה התנהגות כלכלית בדרך של שוק חופשי ותחרותי- האדם מוכר במחיר כאוות נפשו, לעומת כלכלה ריכוזית בה המדינה מפקחת על המחירים כדי לחלק באופן שווה וצודק את המשאבים בין האזרחים  וכך תימנע אפשרות של פשיעה ותחרות.  לפי שעה,  המדיניות הממשלתית של משרד הכלכלה  היא להתייחס לאירועים אלה ברמת המאקרו, בדרך של פיקוח על מחיר המוצרים במקביל להתחרות חופשית.

תחרות חופשית מועילה ללקוחות. תחרות זו מוגבלת באופנים שונים. כאשר התחרות אינה הוגנת, או גורמת לדחיקת רגלי הזולת, גוזלת את פרנסתו בהונאה והפקעת מחירים,  הרי היא אסורה.

הכותב: אורי דרשן הכהן  עורך דין ומגשר בישראל, בעל השכלה אקדמית  בתחומים:  LL.Bתואר ראשון משפטים,   B.A - תואר ראשון במנהל עסקים,M.A    - תואר שני בפילוסופיה יהודית. בעלים של משרד עורכי דין מכובד בישראל - בפתח תקווה. לשאלות  ניתן ליצור קשר עם עו"ד דרשן הכהן  בטלפון מס': 03-656-6667, פקס: 03-656-6668, טלפון נייד מס': 050-6684224, פייסבוק: אורי דרשן הכהן -f.                                     דוא"ל:   e-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.    כתובת האתר:  www.darshan-law.co.il

פרטי התקשרות

 משרד:  03-6566667   
  
נייד: 050-6684224 

  פקס: 03-6566668 

  טל' חו"ל: 440-2221 (321) 1 +

  uri@darshan-law.co.il

  עקבו אחרינו בפייסבוק

 

כתובתינו: אודם 11, פתח תקווה